Zeytinyağlı Yaprak Sarması

Hazırlaması zahmetli ancak çay ve yemek daveti sofralarında çok özel bir yeri olan zeytinyağlılardan. Herkesin farklı bir iç hazırlama şekli vardır muhakkak. Kimi domatesli ve salçalı, kimi acılı, kimi bol limonlu, kimi etli iç hazırlayarak yapar sarmasını.
Kesinlikle çok sayıda kişi için hazırlıyorsanız yalnız başınıza sarmayın derim. Ben ilk evlendiğim sıralarda tek başıma sarmayı denemiş ve saatlerce başından kalkamamıştım ne iç bitmek bilmişti ne de yaprak. Üstelik ertesi gün işe gidecektim. Gözüm çok korkmuş olacak ki ondan sonra baya bir süre yaprak sarması yapmadım.
Bu sarmayı ise komşum Sevgi ile beraber sardık. Düşündüğümüzden çok daha hızlı bir şekilde hemde her ikimize sırayla ayrı ayrı sardık. Hatta sarmaların bir kısmını ikimizde buzluklarımıza kaldırdık.

Malzemeler:
- 2.5 su bardağı pirinç
- 4-5 adet kuru soğan
- 3/4 su bardağı zeytinyağı
- 1 yemek kaşığı kuru nane
- 1 yemek kaşığı toz şeker
- 1 yemek kaşığı kara biber
- 1 limonun suyu
- 1 tatlı kaşığı tuz
- Salamura asma yaprağı
- Kaynar su

Hazırlanışı:
- Yapraklarınızı birkaç kez ılık suyla yıkayın, eğer çok tuzluysa bir süre suda bekletebilirsiniz.

- İçi hazırlamak için tencereye yağı alın, ince yemeklik doğranmış soğanları pembeleşinceye kadar kavurun. Ardından yıkanmış ve suyu süzülmüş pirinçlerinizi kavurun.

- Pirinçler iyice kavrulduktan sonra tuz, şeker, karabiber, nane, limon suyunu ekleyip ocaktan alın.

- Asma yapraklarının sap kısımlarını keserek, içine yaprağın büyüklüğüne göre ortasına iç koyun. Önce yan taraflarını içe kıvırın, sonra sigara böreği gibi katlayarak sarın. Çok sıkı olmasın çünkü içindeki pirinçler pişerken şişecekler.

- Mümkünse pişireceğiniz tencere teflon olsun. Tencerenin en altına birkaç yaprak serip sardığınız sarmaları dizin.

- Sarmalar bittikten sonra en üstüne bir tabağı ters kapatıp sarmaların hizasına kadar kaynar su ekleyin. Önce yüksek ateşte, kaynamaya başlayınca kısık ateşe düşürerek yapraklar yumuşayana kadar pişirin.

- Sarma piştikten sonra üzerine biraz daha zeytinyağı ve limon gezdirebilirsiniz. Bu şekilde sarmalar daha parlak ve lezzetli oluyor.

Notlar:
1) Zeytinyağlı yaprak sarmasının orjinal tarifinde kuş üzümü, tarçın ve dolmalık fıstıkta yer alır. Ama herkesin damak tadına uymadığı için ben yaprak sarmasına onları eklemedim. O şekilde yapmak isterseniz zeytinyağlı biber dolması tarifimdeki içten hazırlayabilirsiniz.

2) Yaprak sarmasını dizdiğiniz tencerede pişirmeden 1-2 gün, derindondurucuda ise birkaç ay saklayabilirsiniz. Buzluktan çıkartıp kaynar su ekleyip direk pişirebilirsiniz. Yada buzdolabı poşetlerinde daha az miktarlarda saklayıp biraz çözdürüp tencerenize dizerek de pişirebilirsiniz.

3) Eğer yaprağınız biter ve iç malzemeniz kalırsa onuda bir buzdolabı poşetine koyup buzlukta bir dahaki sarma veya dolma yapmınızda kullanabilirsiniz.

6 yorum:

  1. ÇOK LEZZETLİ VE ŞIK GÖRÜNÜYOR CANIM ...ELLERİNE EMEKLERİNE SAĞLIK,ÇOK SEVERİM...SEVGİLERİMLE

    YanıtlaSil
  2. ellerine sağlık yapasım geldi..

    YanıtlaSil
  3. Canım komşununda seninde ellerine sağlık...
    Çok severim

    YanıtlaSil
  4. slm.ben bişey sormak istiyorum.dolmanın harcını hazırlarken,biber dolması olsun yaprak sarması olsun içine hiç kaynar su eklemiyormuyuz?

    YanıtlaSil
  5. ŞÜKRAN KAYAOĞLU1 Ekim 2009 00:47

    Arzu, ben iç harcı hazırlarken kaynar su eklemiyorum. Sadece kavuruyorum, kavrulan pirince kaynar su eklenince pilav gibi oluyor, pirinçler iyice şişiyor. Dolmanın veya sarmanın içinde tekrar pişeceği için hamur gibi oluyorlar.

    YanıtlaSil

 

Elmalı Turta Template by Ipietoon Cute Blog Design